Skip to content
HEMEN ŞİMDİ ÖĞRETMENE 3600 EK GÖSTERGE İSTİYORUZ

TÖS

Tüm Öğretmenler Sendikası

  • Ana Sayfa
  • Hakkımızda
    • TÜZÜK
    • TÖS Meclis Üyesi
    • MYK Üyeleri
    • Tös Kuruluş Bildirgesi
    • Tös Merkez Disiplin Kurulu
    • Merkez Denetleme Kurulu
  • Şubelerimiz
  • Çalışmalarımız
  • Hukuk
  • Üyelik – Formlar
    • Üyelik Formu
    • İstifa Formu
    • Afişler
    • Broşür
    • Kitap
      • Eğitimde Ne Yapmalı
  • Medya
  • İletişim
  • Toggle search form

DEVLETİN AİHM KARARINA UYMASI ZORUNLUDUR

Posted on 19 Şubat 2015 By Basın Yayın

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin (AİHM) temyiz organı olarak görev yapan “Büyük Daire” Türkiye’nin zorunlu din dersiyle ilgili bir karara ilişkin (M.YALÇIN VE DİĞERLERİ/TÜRKİYE-21163/11, 16/9/2014) yaptığı itirazı reddetti. Ebeveynin inancına uygun eğitimi çocuğu için devletten talep hakkı, din ve vicdan özgürlüğü çerçevesinde değerlendirme yapan mahkeme davayı gündeme almayı ve yorum yapmayı bile gerekli görmedi.

Biz sendika olarak 2.10.2014 ‘te “AİHM ZORUNLU DİN DERSİNE KARŞI DEĞİL, BÖYLE BİR ZORUNLU DİN DERSİNE KARŞI!”(https://tosmerkez.org.tr/aihm- zorunlu-din-dersine-karsi-degil.htm ) başlıklı yazımızda“ AİHM’in verdiği karar objektiftir ve acilen uygulanmalıdır” demiştik.

Bu karar ışığında Devletin ve MEB’in ebeveynin istediği dini veya dini eğitim almamak için muafiyet sağlamayı bir seçenek olarak sunma dışında bir şansı kalmamıştır.

 AİHM’e göre; öğrencilerin belirli bir görüşü baskın tutan “doktriner” bir dini eğitime maruz kalmamalarını sağlamak devletin görevidir. Oysa bu ders, sünni bakış açısıyla verilmeye devam edilmektedir. Müfredat değişikliklerine rağmen ilgili derste inanca saygı sağlanamamıştır. Yapılan değişiklikler bilgi eklemesinden ibaret olup dersin temellerine yönelik bir değişiklik gözlenmemektedir. Devlet demokratik bir toplumda dini çoğulculuğun garantörüdür. Bir dini görüşe ağırlık verilmesi devletin tarafsızlık ve eşit mesafelilik ödevleriyle bağdaşmamaktadır. Avrupa genelinde yaklaşık her devlet din eğitimi dersi vermekte ancak buna alternatifler sunmaktadır, muaf olabilmek için başka din mensubu olunduğunun beyan edilmesine gerek yoktur.

Sözleşmeye taraf devletler, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına uymakla yükümlüdürler; kesinleşmiş kararlar, devletler için bağlayıcıdır. Bu nedenle Devlet ve MEB acilen bu kararlara uygun olarak hareket etmelidir.

O HALDE TÖS OLARAK TEKRAR EDİYOR VE DİYORUZ Kİ:

1- Ders içerikleri en kısa zamanda nesnel, eleştirel ve çoğulcu bir biçimde yapılandırılmalıdır.

2- Din dersleri seçmeli olabileceği gibi zorunlu da olabilir yeter ki ebeveynler inancını açıklamak zorunda bırakılmadan muafiyet sağlanabilsin. Bu zorunlu derslerde tüm dinler hakkında yansız ve tanıtıcı bilgiler vermekle yetinilmelidir.

3- Son olarak daha öncede belirttiğimiz gibi din dersleri ahlaktan ayrılmalıdır. Çünkü ahlak, dine tamamen bağlıymış algısı yanlış ve hatta tehlikelidir. Dindar olmadığı halde ahlaklı olunabilir. Ya da tam tersi dindar olan, dindar olduğunu söyleyenler de ahlaksızlık yapabilmektedir. Ayrıca göreli olan “Ahlak” yerine de Etik ya da Değerler Eğitimi dersleri ile evrensel ölçütlerle ve objektif bir biçimde bu dersler verilebilecektir.

Dikmen ONAT

TÖS Genel Başkanı

Basın Açıklaması

Yazı gezinmesi

Previous Post: MİLLİ EĞİTİM BAKANININ PROJE OKULU ADI ALTINDAKİ OKULLARI
Next Post: ÖĞRETMEN ÖĞRENCİLERİNİ TACİZ ETTİRMEZ

Haber-Yorum

  • Eğitimde Yeni Yol Haritası: TÖS’ten Zorunlu Eğitim Önerileri
  • 30 Ağustos Zafer Bayramımız Kutlu Olsun!
  • TÖS’ÜN 2026-2028 DÖNEMİ TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ TALEPLERİ
  • 19 Mayıs Atatürk’ü Anma Gençlik ve Spor Bayramımız Kutlu Olsun
  • Alanlardayız: Yaşasın 1 Mayıs!
  • 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı Kutlu Olsun
  • Bağımsız Kamu Sendikaları Platformu Kuruluş Duyurusu
  • Saygıyla Anıyoruz…

Tös İletişim / Sosyal Medya

Tös İletişim

Tös Afişler / Görseller

Afişler

Tös Üyelik Formu

Tös Üyelik Formu

Copyright © 2023 TÖS

Powered by PressBook Grid Blogs theme